نحوه محاسبه سایز دوچرخه کودک

سایز دوچرخه کودک

خرید یک دوچرخه با سایز مناسب مانند خرید کفش می ماند. همانطور که شما نمی توانید یک کفشی که چند سایز از پای شما کوچک تر یا بزرگ تر است را به پا کنید، به همان اندازه هم نمی توانید یک دوچرخه بزرگ تر و یا کوچک تر از سایز خودتان را استفاده کنید. رعایت سایز دوچرخه بسیار اهمیت دارد. اهمیت این موضوع در کودکان چند برابر است.

یک باور غلط در انتخاب دوچرخه برای کودکان که در بین عموم رایج است “خرید دوچرخه یک سایز بزرگتر که چند سال بعد هم بتواند استفاده کند”. دوچرخه بزرگتر تنها ترس از دوچرخه سواری را برای کودکان به همراه می آورد و لذت این تفریح را برای آنها از بین می برد.

 

کراس اسپرت در این مقاله قصد دارد روش ها و تست هایی که برای اندازه گیری سایز دوچرخه کودک به کار می روند را به شما آموزش دهد.

 

تست های اولیه مهم در خرید دوچرخه کودک

تست کلرنس ( تناسب)

زمانی که کف پای کودک دوچرخه سوار کاملا بر روی قرار گرفته باشد، فاصله قد پا تا تنه وسط دوچرخه را کلرنس (clearance ) می گویند.

 

این اندازه اهمیت فراوانی دارد و رعایت آن مهم است. چراکه در هر نوع دوچرخه ای، این کلرنس تغییر می کند.

 

تست زین

اگر کودک بتواند فرمان را در زمانی که پدال فاصله نزدیک با زمین دارد و پاها در حالت کاملا صاف با خمیدگی جزئی قرار دارد، به راحتی کنترل کند، به معنی سایز مناسب دوچرخه برای کودک است. این روش یکی از راه های سریع برای تشخیص سایز دوچرخه کودک است.

 

تست سواری

یک تست دیگر برای بررسی سایز دوچرخه کودک این است که، پاهای کودک در دو طرف دوچرخه در قسمت تنه آن بر روی زمین قرار گیرد. یعنی زمانی که کودک پاهای خود را در دو طرف دوچرخه قرار داده و ایستاده است، نباید تنه دوچرخه او را اذیت کند.

روش های اندازه گیری سایز دوچرخه کودک

یکی از نکاتی که در خصوص خرید دوچرخه کودک با سایز مناسب مهم بوده و باید بدانید این است که نحوه سنجش سایز دوچرخه کودک با دوچرخه بزرگسالان بسیار متفاوت است. در دوچرخه بزرگسالان اندازه تنه و فریم را معیار قرار می دهند اما در دوچرخه کودکان، قطر لاستیک ها را اندازه می گیرند.

 

مثلا وقتی می گوییم دوچرخه بچه گانه سایز 12، منظور این است که اندازه قطر دوچرخه 12 سانت است.

 

سه معیار سن، قد و ارتفاع داخلی پای کودک در انتخاب سایز دوچرخه کودک مهم هستند که از میان آن ها معیار ارتفاع داخلی پا مهمترین است.

 

بر اساس سن و قد کودک

توجه به سن و قد کودک در خرید دوچرخه یکی از روش های مناسب برای تشخیص سایز دوچرخه کودک است. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که معیار قد برای انتخاب دوچرخه برای کودکان مهم تر از معیار سن است. همواره پیش فرض هایی درمورد رابطه قد و سن کودک وجود دارد که همیشه هم صحیح نیست. بنابراین در نظر گرفتن سن کودک برای انتخاب دوچرخه مناسب یک معیار تقریبی است و قد او کمک بیشتری برای انتخاب صحیح تر می کند.

 

اگر بخواهیم برای انتخاب مناسب دوچرخه کودک یک دسته بندی بر اساس سن و قد ارائه دهیم به شکل زیر است.

 

کودکان 2 تا 4 سال

 

دوچرخه مناسب برای این رنج سنی دوچرخه با سایز 12 و 14 است که تقریبا برای کودکان با قد 90 تا 112 مناسب است.

 

کودکان 4 تا 7 سال

 

کودکان دارای قد 103 تا 122 می توانند از دوچرخه های سایز 16 استفاده کنند.

 

کودکان 7 تا 11 سال

 

دوچرخه سایز 20 می تواند برای این رده سنی با قد 123 تا 137 سانتی متر مناسب باشد.

 

کودکان 11 تا 15 سال

 

والدین می توانند برای کودکان در این رده سنی با قد 138 تا 160 سانتی متر، دوچرخه های سایز 24 را تهیه نمایند.

 

نوجوانان بالای 15 سال

 

سایز مناسب دوچرخه برای نوجوانان بالای 15 سال با اندازه قدی بیش از 161 سانتی متر، دوچرخه های 26 اینچ است.

 

البته به این نکته توجه داشته باشید که برخی از کودکان و نوجوانان، تغییرات قدی بیشتری نسبت به سن خود دارند و سایزهای بچه گانه پاسخ آن ها را نمی دهد که در این صورت باید به سراغ خرید دوچرخه های بزرگسال بروند.

 

ارتفاع داخلی پا (فاق تا کف پا)

اطلاع از میزان ارتفاع داخلی پا، شما را در خرید دوچرخه کودک با سایز مناسب بسیار کمک می کند. اندازه از کف پا تا وسط پا را ارتفاع داخلی پا می نامند که اهمیت ویژه ای در تشخیص سایز دوچرخه کودک دارد. پس از اطلاع از اندازه ارتفاع داخلی پا، باید دوچرخه ای را انتخاب کنید که کمترین اندازه ارتفاع صندلی دوچرخه آن حدود 5 سانتی متر از اندازه داخلی پای کودک بیشتر باشد.

 

رعایت موارد گفته شده به شما کمک می کند تا بتوانید سایز مناسب دوچرخه را برای کودک خود پیدا کنید اما یافتن سایز به معنی رعایت آن در همه برندها نیست. بنابراین بهتر است پس از اطلاع از سایز ارتفاع فاق پای کودک به جدول راهنمای برند دوچرخه مورد نظر مراجعه کرده و دوچرخه انتخابی خود را بر اساس سایز آن انتخاب کنید. در زیر یک نمونه از جدول های راهنمای سایز دوچرخه کودک از یک برند را به نمایش گذاشته ایم.

همچنین با مشاهده فیلم زیر می توانید نحوه اطلاع از سایز دوچرخه کودک را به راحتی بیاموزید.

 

استفاده از نرم افزار آنلاین

یکی از نرم افزارهایی که به صورت آنلاین به ارائه سایز مناسب دوچرخه می پردازد، نرم افزار ebicycles است.

 

نحوه کار این برنامه اینگونه است که در ابتدا وارد سایت https://www.ebicycles.com/ می شوید و نوع دوچرخه مورد نظرتان از قبیل (کوهستانی، شهری، کورسی و… را وارد می کنید.

 

پس از آن با انتخاب جنسیت و وارد کردن اندازه های قد و ارتفاع فاق پا می توانید تمام اطلاعات سایز دوچرخه مناسب خودتان را در مدل مورد نیازتان به دست بیاورید. حتی سایزهای کوچکتر و بزرگتری که برایتان مناسب است را به شما نشان می دهد.

 

ما در این مقاله سعی کردیم به شما کمک کنیم تا بتوانید در خرید دوچرخه برای کودکتان راحت عمل کرده و سایز دوچرخه مناسبی برای فرزندتان انتخاب کنید. پس از اطلاع از سایز مناسب دوچرخه برای کودکتان می توانید وارد سایت کراس اسپرت شده و دوچرخه های کودک مناسب با سایز فرزندتان را انتخاب و به راحتی خرید نمایید.

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات تم -> سربرگ -> منو -> منو موبایل (دسته ها)
اولین منوی راه اندازی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید

جهت اطلاع از تخفیفات کراس اسپورت تلفن خود را ثبت نمایید.

مشاوره تلفنی