آشنایی با انواع ترمز دوچرخه

انواع ترمز دوچرخه

از سال های گذشته تاکنون از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل استفاده شده است. این وسیله علاوه بر اینکه بر کاهش آلودگی هوا اثرگذار است، بر سلامتی فرد نیز تاثیر دارد.

دوچرخه نیز مانند هروسیله نقلیه دیگری، از قطعات مختلف تهیه شده است. یکی از این قطعات ترمز است که نقش مهمی را در کنترل سرعت فرد دوچرخه سوار ایفا می کند.

همانطور که شاید بسیاری از شما بدانید، چرخ درحال حرکت انرژی جنبشی زیادی دارد که ترمز دوچرخه، این انرژی جنشی را به انرژی حرارتی تبدیل کرده و این انرژی حرارتی به سایر اجزا و قطعات دوچرخه منتقل می شود.

برای کنترل این انرژی راه های مختلفی وجود دارد که متداول ترین آن قرار گرفتن دو اهرم در لبه طوقه چرخ دوچرخه است که موجب کنترل انرژی جنبشی آن می شود.

ما قصد داریم در این مقاله انواع ترمز به کار رفته در دوچرخه را معرفی کرده و مزایا و معایب هرکدام را بازگو کنیم.

به افرادی که قصد خرید دوچرخه دارند، توصیه می شود این مطلب را تا انتها مطالعه نمایند و پس از آن با مراجعه به وب سایت کراس اسپرت، نسبت به خرید دوچرخه مورد نیاز خود با قیمت مناسب اقدام کنند.

 

انواع ترمز دوچرخه

به طورکلی ترمزها از دو گروه تشکیل شده اند که شامل ترمزهای طوقه ای و ترمزهای دیسکی می شوند.

 

ترمز طوقه ای دوچرخه (Rim Brake)

در این ترمزها دو لقمه پلاستیکی بر روی طوقه قرار می گیرد که با فشردن کابل، از حرکت طوقه جلوگیری می شود.

ترمزهای طوقه ای به دو نوع کالیپر ( caliper ) و کانتیلیور ( cantilever ) تقسیم می شوند.

 

کالیپر ( caliper ): ترمزهای کالیپر یک واحد مستقل هستند که به وسیله یک پیچ مرکزی به دوشاخ جلو وصل می شوند. این ترمزها کوچک بوده و فضای کمی را اشتغال می کنند. همچنین سبک وزن بودن و تنظیم راحت، از مزایای دیگر این نوع ترمز است. اما عملکرد ترمزهای کالیپر در محیط های مرطوب و دارای گل و لای ضعیف است. قیمت این ترمزها کمتر از انواع دیگر ترمز می باشد.

 

ترمز U-Brake دوچرخه

 

U-Brakes:این ترمزها هم مانند ترمزهای کالیپر یک واحد مستقل است و تنها تفاوتشان با هم در جایگاه قرارگیری اهرم ها بر روی دوچرخه می باشد. در ترمزهای کالیپر، اهرم ها توسط یک پیچ مرکزی به دوشاخ جلو متصل می شوند اما در ترمزهای یو بریک هر اهرم توسط یک پیچ جدا به بدنه دوچرخه وصل می شود. اکثرا از این ترمز در دوچرخه های  BMX استفاده می شود.

 

 

 

 

 

Cantilever: در این ترمزها، دو بازوی مستقل در دو طرف دوچرخه نصب می شود. از محبوب ترین ترمزهای کانتیلیور می توان موارد زیر را نام برد.

 

 

 

 

ترمز ویبریک دوچرخه

 

 

ترمز v-brake: این ترمز از دو اهرم به صورت جداگانه تشکیل شده که روی هرکدام قسمتی برای

اتصال پدهای ترمز قرار دارد. این اهرم ها در قسمت دوشاخ جلوی بدنه دوچرخه نصب می‌شود.

Mini-V Brakes: این ترمزها برای نصب بر روی دوچرخه های BMX طراحی شده اند و عملکردشان مانند ترمزهای ویبریک است اما با اهرم های کوچکتر.

 

 

 

 

ترمز X-Brakes

 

 

 

 

X-Brakes: این ترمز نیز تا حدودی شبیه به ترمزهای ویبریک است. عملکرد ترمزهای X-Brakes به اینگونه است که یک کابل، دو محور ترمز را به طور متقاطع به هم وصل می کند.(مانندحرف X)

 

 

 

 

 

 

ترمز دیسکی دوچرخه (Disc Brakes)

ترمز های دیسکی دوچرخه به ترمز به کار رفته در ماشین و موتورسیکلت شباهت زیادی دارد. در این نوع سیستم ترمز یک صفحه به نام روتور (Rotor) در مرکز چرخ ها نصب شده که در میان پدهایی قرار گرفته است. این پدها در هنگام ترمزگیری به روتور چسبیده و منجر به کاهش سرعت دوچرخه می شود. ترمزهای دیسکی دوچرخه به دو نوع ترمز دیسکی- مکانیکی و دیسکی- هیدرولیکی تقسیم می شوند.

 

 

ترمز دیسکی - مکانیکی

ترمز دیسکی- مکانیکی: در این نوع ترمز، انتقال نیرو از طریق کابل به لنت ها منتقل می شود. این سیستم ترمز در مقایسه با ترمزهای هیدرولیکی ساده تر بوده و قیمت کمتری نیز دارد. اما در مقابل، قدرت عملکردشان در هوای برفی و بارانی در مقایسه با ترمزهای هیدرولیکی ضعیف است. از مزایای این ترمز، ادامه کار و عملکرد آن در زمان تاب داشتن طوقه و جابجایی کم اهرم ترمز است. معایب ترمز مکانیکی را می توان اینگونه گفت که تعمیر و نگهداری آن نیازمند تخصص است. ترمزگیری آن نیازمند نیروی بالایی است و امکان پارگی و زنگ زدگی سیم ترمز در آن وجود دارد.

 

 

 

 

 

ترمز دیسکی - هیدرولیکی دوچرخه

ترمز دیسکی- هیدرولیکی: پیشرفته ترین و کارآمدترین سیستم ترمز، ترمزهای دیسکی هیدرولیکی هستند که بیشتر در دوچرخه های حرفه ای از آنها استفاده می شود. این ترمز بهترین قدرت و عملکرد را در ترمزگیری دارد. جابجایی اهرم در این ترمز بسیار کم است و درصورت تاب داشتن طوقه، به راحتی عمل می کند. از دوچرخه هایی که سیستم ترمز هیدرولیکی دارند، با خیال راحت می شود در هوای بارانی و برفی استفاده کرد و نگران ترمز آن نبود. اما دوچرخه هایی که دارای سیستم ترمز هیدرولیکی هستند، درمقایسه با سایر دوچرخه ها گران تر بوده و تعمیر آن نیازمند تخصص بالاست. بیشتر افرادی که به صورت حرفه ای دوچرخه سواری می کنند، به سراغ دوچرخه های با ترمز هیدرولیکی می روند.

 

 

 

شما می توانید باتوجه به موارد گفته شده، نوع ترمز دوچرخه را بر اساس نیاز و بودجه خود انتخاب کرده و با مراجعه به فروشگاه آنلاین کراس اسپرت، انواع مدل های مختلف دوچرخه با ترمز مورد نظرتان را با قیمت های مناسب پیدا کنید.

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات تم -> سربرگ -> منو -> منو موبایل (دسته ها)
اولین منوی راه اندازی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید

جهت اطلاع از تخفیفات کراس اسپورت تلفن خود را ثبت نمایید.

مشاوره تلفنی