قوانین دوچرخه سواری بانوان در ایران

دوچرخه سواری بانوان

در بسیاری از کشورهای اروپایی از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه استفاده می شود. در سال های اخیر این موضوع در کشور خودمان ایران نیز تا حدودی فرهنگ سازی شده است. با توجه به فواید بیشماری که این ورزش برای بانوان دارد، متاسفانه حضور بانوان دوچرخه سوار در سطح شهر واکنش های منفی زیادی را به همراه دارد و این امر ممکن است موجب دوری آنها از این ورزش مفید گردد.

طبق خبر منتشر شده در 24 اردیبهشت 1398، دادستانی اصفهان طی بیانیه ای دوچرخه سواری بانوان در اماکن عمومی و معابر را امری غیرقانونی و حرام اعلام کرده بود. این موضوع در صفحات مجازی واکنش های متفاوتی به همراه داشت.

کراس اسپرت در ادامه این مقاله ابتدا به نتایج این بیانیه مبنی بر ممنوعیت دوچرخه سواری بانوان در ایران خواهد پرداخت سپس به فواید دوچرخه سواری برای بانوان اشاره می کند.

 

قوانین دوچرخه سواری بانوان در ایران

باوجود فواید بیشمار ورزش دوچرخه سواری  برای بانوان، مدتی پیش دادستانی شهر اصفهان دوچرخه سواری برای بانوان را ممنوع اعلام کرد. براساس این ابلاغیه، دوچرخه سواری بانوان در اماکن عمومی امری حرام و غیرقانونی است. در پی این خبر به نیروی انتظامی اعلام شد درصورتی که دوچرخه سواری بانوان در شهر دیده شد، ابتدا تذکر داده و مدارک شناسایی او دریافت شود و درصورت نداشتن مدارک شناسایی دوچرخه وی توقیف شود.

انتشار این خبر در فضای مجازی واکنش های تندی را به همراه داشت، تا جایی که معاون رئیس جمهور اعلام کردند که هیچ قانونی نداریم که دوچرخه سواری بانوان را ممنوع کرده باشد. از این رو دوچرخه سواری بانوان ایرانی در معابر عمومی محدودیتی ندارد.

به طورکلی از نظر قانون کاری جرم محسوب می شود که برای آن مجازاتی درنظر گرفته شده باشد و در مورد دوچرخه سواری بانوان هیچ جرم و مجازاتی وجود ندارد. لازم به ذکر است که اگر بانوان در زمان استفاده از دوچرخه در معابر عمومی از پوشش مناسبی برخوردار نباشند، به دلیل منع قانون بدحجابی، ممکن است مجرم تلقی شود اما صرفا به علت دوچرخه سواری مجرم نیستند.

 

دوچرخه سواری بانوان با رعایت حجاب مشکلی ندارد

دوچرخه سواری بانوان

 

همانطور که گفته شد برای دوچرخه سواری بانوان هیچ منع و محدودیتی وجود ندارد و امروزه می بینیم که در بیشتر معابر اکثر بانوان با استفاده از دوچرخه شخصی یا دوچرخه های بیدود که در بیشتر خیابان های شهر تهران قرار گرفته اند به عبور و مرور می پردازند. تنها زمانی به عنوان جرم شناخته می شود که بانوان در هنگام دوچرخه سواری از حجاب مناسبی برخوردار نباشند.پس می توان گفت منع فعل دوچرخه سواری بانوان به علت عرف جامعه است و هیچ منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.

 

 

 

 

فواید دوچرخه سواری برای بانوان

دوچرخه سواری به عنوان یکی از ورزش های هوازی، فواید زیادی برای انسان دارد. تداوم این ورزش به حفظ تناسب اندام و سلامت بدن کمک فراوانی می کند. با وجود اینکه دوچرخه سواری در کشورمان، در بین آقایان متعارف تر است، اما نباید فواید این ورزش را برای بانوان کم اهمیت دانست.

 

  • ورزش دوچرخه سواری به افزایش تولید دوپامین( انتقال دهنده عصبی) کمک فراوانی کرده و افزایش آن موجب بالا رفتن سوخت و ساز بدن می شود.
  • بر اساس مطالعات صورت گرفته، مشخص شده است که زنان بیش از مردان در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند، ورزش دوچرخه سواری در بانوان نقش بسزایی در کاهش و کنترل فشار خون بالا دارد.
  • از آنجایی که قدرت ساختار بدنی مردان در فشار مفصلی بیشتر از زنان است، این ورزش فشار کمتری را نسبت به دویدن و پیاده روی کردن، بر روی مفاصل زنان وارد می کند.
  • از دیگر فواید دوچرخه سواری بانوان می توان به کاهش استرس و اضطراب اشاره کرد.
  • کاهش کیفیت خواب یک امر طبیعی است که با افزایش سن اتفاق می افتد. این اتفاق در زنان شایع تر است. دوچرخه سواری یکی از بهترین راه ها برای بهبود کیفیت خواب بانوان است.
  • ادامه این ورزش به بانوانی که فرم بدنی گلابی شکل دارند، کمک می کند تا به تناسب اندام ایده آل خود برسند.
  • افزایش یادگیری و قدرت تمرکز در بانوان
  • دوچرخه سواری بر روی اخلاق تاثیر مثبتی دارد لذا مادرانی که این ورزش را به طور مداوم انجام می دهند، همراهان خوبی برای فرزندان خود خواهند بود.
  • بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده، دوچرخه سواری تاثیر زیادی بر افزایش قوای جنسی بانوان دارد. از این رو انجام مداوم این ورزش به بهبود کیفیت زندگی زناشویی تاثیر زیادی خواهد گذاشت.
  • خانم هایی که به دلیل ایستادن نادرست و چاقی بالا، دچار کمر درد هستند، می توانند با انجام ورزش دوچرخه سواری در کنار ورزش های مکمل، عضلات کمر خود را قوی کنند.
  • از آنجایی که در ایران اکثرا آقایان این ورزش را انجام می دهند، انجام این ورزش از سوی بانوان می تواند به افزایش اعتماد به نفس آن ها منجر شود.

 

نتیجه گیری

به طور کلی دوچرخه سواری ورزشی است که فواید زیادی برای بدن دارد و بانوان در استفاده از این وسیله هیچ منع و محدودیتی ندارند. تنها آنچه که موجب محدودیت آن ها می شود، عدم فرهنگ سازی مناسب در رابطه با این موضوع در جامعه است. به همین دلیل پیشنهاد می شود تا زمانی که نظرهای منفی از این موضوع برداشته نشده و فرهنگ دوچرخه سواری بانوان در ایران به طور کامل جا نیوفتاده است، پیست های مخصوصی برای بانوان تعبیه شود که بتوانند با خیال آسوده و به دور از استرس ورزش خود را انجام دهند.

همچنین بانوان برای راحتی بیشتر در حین دوچرخه سواری بهتر است که از دوچرخه های مخصوص بانوان که متناسب با ارگونومی بدن آن ها ساخته شده است خریداری نمایند.

برای خرید دوچرخه خود می توانید به وبسایت کراس اسپرت مراجعه کرده و دوچرخه مناسب خود را با قیمت مناسب پیدا کنید. درصورتی که سوالی در خصوص نحوه انتخاب دوچرخه و خرید آن داشتید، می توانید با تماس با مشاوران تخصصی کراس در زمینه دوچرخه از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات تم -> سربرگ -> منو -> منو موبایل (دسته ها)
اولین منوی راه اندازی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید

جهت اطلاع از تخفیفات کراس اسپورت تلفن خود را ثبت نمایید.

مشاوره تلفنی