روش های نگهداری دوچرخه در منزل

نگهداری دوچرخه در منزل

تعمیر و نگهداری دوچرخه موضوعی است که تقریبا باید هر دوچرخه سواری آن را بداند. یادگیری مهارت های اساسی مکانیک دوچرخه، چندان دشوار نیست و فقط به کمی وقت و تلاش نیاز دارد.

هرکسی می تواند اصول نگهداری از دوچرخه را بیاموزد. ساده ترین کار، تمیز نگه داشتن دوچرخه است. انجام این کار می تواند عمر قطعات دوچرخه مانند زنجیر و لاستیک ها را ماه ها افزایش دهد.

اگر دوچرخه شما به تعمیرات اساسی و کارهای پیچیده نیاز دارد، توصیه می کنیم که آن را به یک فروشگاه دوچرخه ببرید. اما کارهای ساده، مانند تمیز کردن و چک کردن قطعات را باید خودتان انجام دهید.

در اینجا یک راهنمای سریع در مورد نحوه نگهداری از دوچرخه در منزل آورده شده است که با فهمیدن آن در وقت و هزینه شما صرفه جویی می شود. برای اطلاع از نحوه نگهداری از دوچرخه در منزل با کراس اسپرت همراه باشید.

 

تمیز کردن دوچرخه

تمیز کردن دوچرخه به بهبود عملکرد آن کمک می کند. انجام این کار بسیار آسان است و نباید به عنوان یک کار خسته کننده به آن نگاه کرد.

برای شروع یک سطل آب گرم، مقداری پاک کننده مخصوص دوچرخه، اسفنج، برس و یک پارچه تمیز نیاز دارید.

اسفنج را به شوینده مخصوص دوچرخه آغشته کنید و تمام نقاط دوچرخه را با آن تمیز کنید. اطراف چرخ ها و سیستم تعلیق فراموش نشود.

برلی تمیزی بیشتر از یک برس سفت استفاده کنید و مطمئن شوید که لکه ها کمتر می شوند. در آخر دوچرخه را با پارچه تمیز خشک کنید.

شما می توانید با مشاهده فیلم زیر، روش تمیز کردن اصولی دوچرخه را بیاموزید.

 

 

 

روغن کاری اجزای متحرک دوچرخه

یکی از مهمترین و درعین حال ساده ترین کارها برای نگهداری از دوچرخه در منزل، روغن کاری دوچرخه است. درصورتی که اجزای متحرک دوچرخه مانند( زنجیر، دنده ها، توپی و موتور) را به موقع روغن کاری کنید، علاوه بر افزایش طول عمر دوچرخه، سواری نرم و راحتی را تجربه خواهید کرد. این عمل باید به صورت منظم و دوره ای انجام شود. مکان و مدت زمان دوچرخه سواری، تعدا دفعات روغن کاری دوچرخه را مشخص می کند. البته شرایط آب و هوایی نیز بسیار تاثیرگذار است. روغن کاری دوچرخه در هوای آفتابی و در زمین آسفالت کمتر از هوای بارانی و آلوده است. به همین دلیل پیشنهاد می شود در مناطق خشک هر سه ماه یکبار و در مناطق مرطوب، هر سه ماه یکبار دوچرخه خود را روغن کاری کنید.

اگر می خواهید روش روغن کاری قسمت های متحرک دوچرخه را ببینید، ویدئوی زیر را تماشا کنید.

 

 

بررسی تایرها و تنظیم باد آنها

هر چه فشار باد تایرها تنظیم باشد، کنترل دوچرخه و راحتی استفاده از آن بالاتر خواهد بود. کم یا زیاد بودن باد لاستیک ها به طور مستقیم بر عملکرد و راحتی در  دوچرخه سواری اثر می گذارد. فشار باد زیاد تایرها باعث می شود که سطح تماس با زمین کمتر شود و درنتیجه کنترل دوچرخه سخت تر شود همچنین فشار باد کم موجب پنچری و عدم تمرکز در دوچرخه سواری می شود.

علاوه بر بررسی فشار باد لاستیک ها، باید به میزان ساییده شدن لاستیک ها نیز توجه شود. ساییدگی بیش از حد لاستیک دوچرخه، به افزایش لغزندگی و احتمال پارگی آن منجر می شود.

 

محکم کردن پیچ و مهره ها

یکی دیگر از کارهایی که برای نگهداری از دوچرخه در منزل باید انجام داد، چک کردن اتصالات پیچ و مهره ای آن است. همانطور که می دانید بیشتر اجزای دوچرخه با پیچ و مهره به هم وصل شده اند و ممکن است پس از گذشت مدتی از خرید دوچرخه، اتصالات آن شل شده و مشکلاتی به وجود بیاورد. از این رو برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی، پیچ و مهره های دوچرخه را به صورت هفتگی یا ماهانه، چک کنید.

این کار مهارت خاصی نیاز ندارد و فقط کافیست تمام پیچ و مهره های دوچرخه را چک کرده و هرکدام که بیشتر بازی می خورد، سفت کنید. البته در میزان سفتی پیچ ها دقت لازم را داشته باشید، زیرا اگر بیش از حد سفت شوند، ممکن است باعث هرز شدن پیچ و مهره ها شود.

 

چک کردن ترمز

همیشه قبل از استفاده از دوچرخه، از عملکرد ترمز آن مطمئن شوید. اطمینان از عملکرد ترمزها بر امنیت شما تاثیر مستقیمی دارد. برای همین لازم است که ترمزهای باکیفیت و موثری داشته باشید. در غیر این صورت احتمال بروز تصادفات جدی برای شما بسیار زیاد است. برای این کار لنت های ترمز دوچرخه را هر چند وقت یکبار، بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید.

اگر با ترمزهای دوچرخه آشنایی کاملی ندارید، می توانید به محتوای آشنایی با انواع ترمز دوچرخه مراجعه نمایید.

 

دوچرخه را ایمن کنید

از کارهای مهم دیگر برای نگهداری دوچرخه، ایمن نگه داشتن آن است. بدیهی است که همیشه تهدید سرقت برای دوچرخه وجود دارد. حتی اگر موضوع سرقت را هم کنار بگذاریم، باز هم ترک دوچرخه در فضای باز، ایده جالبی نیست.

سعی کنید دوچرخه خود را در داخل منزل نگهداری کنید. اما اگر نمی توانید دوچرخه خود را در خانه نگه دارید،  اجاره یک سوله، بهترین راه برای محافظت از آن است.

 

مراقبت از باتری دوچرخه های برقی

مهمترین، حساس ترین و درعین حال گران ترین قطعه در دوچرخه های برقی، باتری آن است. از این رو مراقبت و نگهداری از آن بسیار مهم است. در زیر کارهای اساسی که برای افزایش طول عمر باتری دوچرخه های برقی می توان انجام داد را آورده ایم.

 

راه های افزایش عمر باتری دوچرخه برقی

باتری قطعه حساسی در دوچرخه برقی است که استفاده اشتباه از آن به کاهش عمر آن منجر می شود. به همین دلیل قبل از هرکاری به دفترچه راهنمای دوچرخه مراجعه کرده و تمام نکاتی که برای محافظت از باتری ذکر کرده را مو به مو انجام دهید. علاوه بر رعایت نکات ذکر شده در دفترچه راهنما، موارد ساده ای نیز وجود دارد که رعایت آن ها نیز به افزایش عمر و کارایی باتری می انجامد.

 

  • خنک نگه داشتن باتری

باتری دوچرخه های برقی، به شرایط خیلی سخت حساس هستند. گرمای باتری به تخلیه سریع باتری و کاهش عمر باتری منجر می گردد. به طورکلی دو عامل وجود دارد که به افزایش گرمای باتری منجر می شود. یکی استفاده سنگین از دوچرخه در مسیرهای شیب دار است.

البته برخی از دوچرخه های برقی از سیستم حفاظت باتری برخوردارند که با افزایش دمای باتری، به صورت خودکار خاموش می شوند. اما بسیاری از دوچرخه های برقی در بازار از این سیستم برخوردار نبوده و شما باید خودتان مراقب دمای باتری در هنگام استفاده سنگین از دوچرخه باشید.

قرار دادن دوچرخه در زیر نور مستقیم آفتاب و به مدت طولانی، از دیگر عاملی است که به افزایش گرمای باتری کمک می کند. به همین دلیل، توصیه می شود اگر دوچرخه خود را در بیرون از منزل نگه می دارید، باتری آن را جدا کنید.

 

  • استفاده از شارژر متناسب

توصیه می شود که در هنگام شارژ باتری، از شارژر مناسب با آن استفاده شود و از استفاده هر شارژری جلوگیری شود. این کار به مرور به خراب شدن باتری و کاهش طول عمر آن منجر خواهد شد.

 

  • نیمه پر نگه داشتن باتری

شارژ باتری دوچرخه برقی را صد در صد پر نکنید چرا که ظرفیت باتری را کاهش داده و برای آن مضر است. هنگامی که باتری دوچرخه برقی را مدتی بدون استفاده رها می کنید، حواستان باشد که شارژ آن بیشتر از 80 درصد و کمتر از 40 درصد نباشد.

 

  • شارژ نکردن باتری در دمای زیاد یا زیر صفر

این امر می تواند به باتری و شارژر آسیب بزند.

 

  • شارژ باتری را مدام خالی نکنید

اگر در دوچرخه سواری، چند بار شارژ باتری خالی شود، مشکلی ندارد اما اگر این اتفاق به صورت منظم تکرار شود، منجر به کاهش ظرفیت باتری خواهد شد.

 

به طور کلی نگهداری از دوچرخه در منزل، کار سختی نیست و فقط به صرف زمان و کمی هزینه برای تهیه لوازم مناسب برای نگهداری از دوچرخه در منزل نیاز دارد. در واقع با مراقبت شما از دوچرخه، دوچرخه نیز از شما مراقبت خواهد کرد.

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات تم -> سربرگ -> منو -> منو موبایل (دسته ها)
اولین منوی راه اندازی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید

جهت اطلاع از تخفیفات کراس اسپورت تلفن خود را ثبت نمایید.

مشاوره تلفنی