مراحل آموزش دوچرخه سواری به کودکان

آموزش دوچرخه سواری به کودکان

اگر به شما بگوییم که والدین، سالهاست درمورد آموزش دوچرخه سواری به کودکان اشتباه می کنند، باور می کنید؟

به نحوه یادگیری دوچرخه سواری خود، برای اولین بار فکر کنید. احتمالا همان داستانی را به یاد می آورید که دیگر همسالان شما به یاد می آورند، یکی از والدین یا بزرگسالان پشت صندلی شما را در هنگام پدال زدن نگه داشته اند، در کنارتان دویده اند و زمانی که حواستان نبود، شما را رها کرده اند و شما سرنگون شده و به چمن ها یا پیاده رو برخورد کرده اید. این کار را حتی زمانی که شما به آنها گفته اید که ادامه ندهند، بارها تکرار کرده اند تا اینکه یک بار، توانستید تعادلتان را حفظ کنید.

مشکل این روش قدیمی ( فشار و رها کردن) در آموزش دوچرخه سواری به کودکان، این است که ممکن است روزها، هفته ها و حتی ماه ها طول بکشد تا فرزند شما بتواند تعادل خود را بر روی دوچرخه حفظ کرده و به جلو حرکت کند. همچنین، در این روش قدیمی، با هربار افتادن، شما نه تنها برای کودک خود ناراحت می شوید، بلکه همواره می ترسید که کودک شما از تلاش کردن دست بردارد و میلی برای دوچرخه سواری نداشته باشد.

بنابراین، ما یک روش مخفی را با شما درمیان می گذاریم تا بتوانید به راحتی مهارتی را به فرزند خود آموزش دهید که یک عمر از آن لذت می برد.

 

اصول اولیه در دوچرخه سواری

قدرت و تعادل دو اصل کلیدی در دوچرخه سواری هستند. قدرت، برای فشار دادن پدال ها و حرکت به سمت جلو ضروری است و با افزایش سن و تمرین حاصل می شود. اما آموزش تعادل دشوارتر است. دانستن نحوه صاف ماندن روی دوچرخه، چیزی نیست که شما بتوانید به طور واضح برای فرزندتان توضیح دهید و یا نحوه انجام آن را نشان دهید. این چیزی است که آن ها باید برای یادگیری آن را تجربه کنند.

می توانید با استفاده از دوچرخه های تعادل، احساس تعادل و صاف ماندن روی دوچرخه را در کودکان 18 ماهه تا 5 ساله، ایجاد کنید.

اما بچه های 5 سال به بالا، تا حدودی برای استفاده از دوچرخه های تعادل بزرگ هستند و می خواهند که دوچرخه واقعی را سوار شوند.

روش زیر به سرعت و به راحتی تعادل مورد نیاز برای سوار شدن را به آنها می آموزد.

آنچه شما برای آموزش دوچرخه سواری بچه ها نیاز دارید

 

  • آچار یا انبردست
  • یک دوچرخه مناسب با سایز کودک
  • کلاه ایمنی دوچرخه
  • یک فضای مسطح و باز برای سواری( یک پارکینگ خالی ایده آل است، اما پیاده رو صاف و تمیز هم می تواند مناسب باشد)

 

مراحل آموزش دوچرخه سواری به کوکان

با انجام مراحل زیر به ترتیب، فرزندتان به راحتی می تواند تعادل خود بر روی دوچرخه را حفظ کند:

 

مرحله 1: پدال ها را از دوچرخه جدا کنید

شاید برایتان خنده دار باشد که جداکردن پدال ها اولین قدم برای یادگیری دوچرخه سواری به کودک باشد، اما اعتماد کنیدذ و تمام مراحل را به ترتیب انجام دهید. رکاب زدن آخرین چیزی است که باید به فرزند خود آموزش دهید. بنابراین، فعلا پدال ها را از دسترس دور کنید.

برای برداشتن پدال از دوچرخه،به آچار یا انبردست نیاز دارید. یک نکته برای جداکردن پدال ها از دوچرخه وجود دارد، شما باید برای هرکدام از پدال های چپ و راست، آچار را در جهت های مختلف بچرخانید. برای برداشتن پدال سمت راست، آچار را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. آچار را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا پدال سمت چب باز شود.

 

ویدیوی زیر را ببینید تا نحوه برداشتن پدال ها را مشاهده کنید:

 

مرحله 2: صندلی را پایین بیاورید

صندلی دوچرخه را به اندازه ای پایین بیاورید که فرزند شما بتواند راحت روی صندلی بنشیند و هر دو پای خود را صاف روی زمین بگذارد.

 

مرحله 3: دوچرخه سواری کنید

درحالی که کودک شما روی صندلی نشسته است و هر دو دستش روی فرمان است و پاها را در دو طرف دوچرخه قرار داده است، از او بخواهید مانند راه رفتن، دوچرخه را حرکت دهد. این کار باعث می شود او به وزن دوچرخه و احساس حرکت دوچرخه عادت کند. به یاد داشته باشید که در تمام فرایند یادگیری، فرزند شما باید از کلاه ایمنی دوچرخه استفاده کند.

 

مرحله 4: بدوید و سر بخورید

هنگامی که کودک به راه رفتن با دوچرخه عادت کرد، از او بخواهید که بدود و از ارتفاعات کوتاه سر بخورد و در نهایت متعادل شود. اگر انجام این مرحله برایشان سخت بود، کمی به آنها کمک کنید. پایین آمدن از مسیرهای پیاده روی یا تپه های پوشیده از علف، راهی عالی برای آنهاست تا به راحتی سرعت خود را افزایش داده و احساس سر خوردن و حفظ تعادل را بیاموزند.

 

مرحله 5: به چپ و راست بپیچید

پس از تسلط بر مسیر مستقیم، فرزند شما باید هدایت دوچرخه را بیاموزد. از فرزندتان بخواهید هنگام سر خوردن، بر روی هدایت دوچرخه هم کار کنند. آنها می توانند از تپه به پایین بیایند و سپس به هر طرف که می خواهند بپیچند. یادگیری نحوه عملکرد فرمان و هدایت آن بسیار ضروری است.

نکته: اگر دوچرخه فرزند شما دارای ترمز پایی( توپی یا کاسه ای) است و ترمز دستی ندارد، تنها راهی که کودک شما در این مرحله می تواند دوچرخه را متوقف کند، پایش است.

 

مرحله 6: تسلط بر تعادل- برای نصب پدال عجله نکنید

به یاد داشته باشید، هدف کلی این تمرین، آموزش تعادل روی دوچرخه به کودک است. بنابراین، تا زمانی که فرزندتان در هنگام دوچرخه سواری در مسافت های طولانی، به وضوح متعادل نشد و همچنین تا زمانی که نتوانست در هنگام دویدن با دوچرخه به راحتی آن را بپرخاند، پدال ها را وصل نکنید. برخی از بچه ها در 10 دقیقه این کار را انجام می دهند، درحالی که در برخی دیگر روزها یا هفته ها طول می کشد. صبور باشید و بگذارید کودک تا زمانی که نیاز دارد از دوچرخه به عنوان دوچرخه تعادل استفاده کند.

 

مرحله 7: پدال ها را نصب کنید و صندلی را بالا بیاورید

وقتی کودک تعادل و چرخیدن را فرگرفت، وقت آن است که پدال ها را دوباره نصب کنید. بعد از نصب پدال ها، صندلی را آنقدر بالا بیاورید که فقط پاشنه پای کودک به زمین برخورد کند. اگر تمام پا با زمین در تماس باشد، زمانی که کودک شروع به رکاب زدن می کند، زانوهای او بسیار بالا می آید.

 

مراحل نصب پدال دوچرخه

با استفاده از آچار، شروع به نصب پدال ها کنید:

 

  • به یاد داشته باشید که پدال های هر طرف مخصوص به خود است. پدال راست روی پای راست و پدال چپ روی پای چپ
  • پدال راست را برای سفت شدن در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و پدال چپ را در خلاف عقربه ها.
  • برای شروع باید مقاومت پدال ها کم باشد. برای این منظور مانند تصویر زیر، پیچ پدال را شل کنید تا کودک بتواند به نرمی پدال بزند.

 

آموزش دوچرخه سواری به کودکان

 

 

چگونه به کودکی که نمی تواند به جلو رکاب بزند، کمک کنیم؟

اگر فرزند شما نمی تواند جهت رکاب زدن را تشخیص دهد، طبیعی است. در اکثر بچه های خردسال، طبیعی است که به جای رکاب زدن به سمت جلو، به عقب رکاب بزنند. برای کمک به بچه ها در رکاب زدن رو به جلو، بهترین راه این است که پس از آموزش دوچرخه سواری به کودکان، اجازه دهیم که بدون نگرانی در مورد حفظ تعادل، فرمان، هدایت و ترمز گیری، فقط روی رکاب زدن کار کنند. مربیان راهی سریع و آسان هستند که به کودکان اجازه می دهد فقط روی رکاب زدن تمرکز کنند. معمولا کودکان با استفاده از مربی، خیلی سریع پیشرفت می کنند. در این روش، درحالی که لاستیک عقب را از زمین بلند می کنید و لاستیک جلو را نگه می دارید( برای جلوگیری از حرکت فرمان)، کودک بدون حرکت دوچرخه به جلو رکاب می زند.

 

انواع مربی دوچرخه سواری

مربیان روش مورد علاقه ما هستند، زیرا به شما این امکان را می دهند که در کنار فرزند خود برای مربیگری و تشویق او در حین حرکت، باشید.

 

آموزش دوچرخه سواری به کودکان

  • مربی بلوک سازی

سریع ترین و ساده ترین راه برای ساختن مربی، استفاده از بلوک های اسباب بازی است. فقط کافی است بلوک ها را آنقدر بلند کنید که تایر عقب از زمین بلند شود. این روش مستلزم آن است که یک بزرگسال از پشت و جلوی دوچرخه برای جلوگیری از افتادن کودک، محافظت کند. این روش سریع و آسان است و بچه ها معمولا حرکت رکاب زدن رو به جلو را بسیار سریع یاد می گیرند.

 

 

اگر دوچرخه فرزند شما دارای چرخ های آموزشی بود، با استفاده از آجر یا بلوک های اسباب بازی، چرخ های آموزشی را بالا ببرید. در این صورت هم یک بزرگتر باید فرمان و صندلی کودک را برای جلوگیری از افتادن، ثابت نگه دارد.

 

 

  • آموزش دوچرخه سواری به کودکان

    میله تعادل (Balance Buddy)

این میله(Balance Buddy) مانند یک فرمان برای والدین است که به محور عقب دوچرخه کودکان متصل می شود. این میله به شما اجازه می دهد تا کودک خود را هنگام یادگیری رکاب زدن، صاف نگه دارید و از افتادن بچه ها در هنگام رکاب زدن تصادفی به عقب جلوگیری می کند.

 

 

 

 

نحوه آموزش دوچرخه سواری به کودکان، آسان تر از آن چیزی است که فکر می کنید. با رعایت مراحل ساده ذکر شده در این مطلب، کودک شما به راحتی دوچرخه بازی را یاد می گیرد. چه در 10 دقیقه چه در دو ماه، این آموزش در نهایت کار می کند. فقط به کمی صبر و حوصله در شما و کودکتان نیاز است.

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات تم -> سربرگ -> منو -> منو موبایل (دسته ها)
اولین منوی راه اندازی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید

جهت اطلاع از تخفیفات کراس اسپورت تلفن خود را ثبت نمایید.

مشاوره تلفنی