راهنمای خرید انواع دوچرخه

راهنمای خرید دوچرخه

انتخاب یک دوچرخه متناسب با نیازهایتان می تواند کار دشواری باشد. خواه قصد رفت و آمد با دوچرخه را داشته باشید، خواه رسیدن به تناسب اندام یا فقط قصد گشت و گذار در حومه شهر را داشته باشید، دوچرخه وسیله ای مناسب برای تمامی این کارهاست.

اما امروزه انواع مختلفی از دوچرخه به طرز شگفت انگیزی در حال گسترش است که ما باید از میان آن ها دوچرخه متناسب با خود و نیازمان را پیدا کنیم.

بنابراین اگر از خود می پرسید که چه نوع دوچرخه ای را بخرم؟ در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید تا تمامی اطلاعات مورد نیاز جهت انتخاب و خرید دوچرخه را در اختیار شما قرار دهیم.

 

نکات مهم در خرید دوچرخه

به طورکلی روند خرید دوچرخه را می توان در چهار مرحله اساسی خلاصه کرد:

 

  • انتخاب نوع دوچرخه
  • انتخاب سایز مناسب دوچرخه
  • عملکرد و هزینه دوچرخه
  • برندهای دوچرخه

 

راهنمای خرید دوچرخه براساس نوع دوچرخه

انتخاب دوچرخه مناسب علاوه بر سلیقه به طول مسافت و نوع زمینی که می خواهید در آن دوچرخه سواری کنید بستگی دارد. انواع مختلفی از دوچرخه هستند که به شما امکان رسیدن به اهدافتان را می دهند.

در ابتدا با پرسیدن این سوال که قصد دوچرخه سواری در چه محیطی را دارید شروع کنید: در خیابان، پیست های دوچرخه سواری، جاده ها، مسیرهای صعب العبور؟

تقریبا هر دوچرخه ای توانایی کنترل خود در سنگ فرش ها و کف خیابان را دارد و برخی از دوچرخه ها را می توان در سطوح مختلف سوار شد. با دانستن مکانی که می خواهید در آن دوچرخه سواری انجام دهید، انتخاب خود را محدود کنید. در ادامه انواع دوچرخه های رایج را توضیح خواهیم داد.

دو اصطلاح متداول full suspension و hard tail  وجود دارد. فول ساسپنشن به این معنی که دوچرخه دارای سیستم تعلیق در جلو و عقب است و hard tail  به این معنی که دوچرخه فقط یک سیستم تعلیق دارد. مدل های فول ساسپنشن، قیمت بالاتری دارند و از کشش و سواری راحت تری برخوردار هستند. دوچرخه های فول ساسپنشن همچنین می توانند در زمین های متنوع تری حرکت کنند.

 

دوچرخه های کورسی (جاده ای)

این دوچرخه ها برای سوار شدن در مسیرهای مسطح مناسب هستند. وزن تنه دوچرخه کورسی سبک بوده و لاستیک های باریکی دارند که به شما در رسیدن به حداکثر سرعت کمک می کند.

دسته های رو به پایین این دوچرخه به شما کمک می کند که در موقعیت سواری کارآمد و آیرودینامیکی قرار بگیرید. با این حال تمرکز بر سرعت بالا در دوچرخه های کورسی می تواند برای برخی از دوچرخه سواران ناخوشایند باشد. از طرفی تایرهای نازک این دوچرخه آسیب پذیر بوده و بیشتر در معرض برخورد به حاشیه های جاده و چاله ها قرار دارد. بسیاری از دوچرخه های کورسی به خصوص آنهایی که برای شرکت در مسابقات طراحی شده اند، توانایی حمل بار و حرکت در مسیرهای طولانی را ندارند، بنابراین اگر در موقعیتی هستید که می خواهید از دوچرخه خود برای حمل بار و سفر استفاده کنید، دوچرخه های کورسی مناسب شما نخواهد بود.

 

دوچرخه های کوهستان

مهمترین ویژگی دوچرخه کوهستان، استحکام و ضربه‌گیر بودن آن است. این دوچرخه ها می توانند در مسیرهای سنگلاخی و ناهموار به خوبی عمل کنند. تعدا دنده دوچرخه کوهستان نسبت به دوچرخه جاده کمتر بوده و همین باعث شده است که بتوانید در مسیرهای سربالایی به راحتی بالا بروید.

 

راهنمای خرید دوچرخه

دوچرخه های کوهستان انواع مختلفی دارند از قبیل:

 

  • دوچرخه کوهستان کراس کانتری
  • دوچرخه کوهستان تریل (Trail )
  • دوچرخه کوهستان آل مونتاین (All Mountain)
  • دوچرخه کوهستان اندرو( Enduro)
  • دوچرخه کوهستان دانهیل( Downhill)

 

برای اطلاع از نوع عملکرد هرکدام در اینجا کلیک کنید.

 

دوچرخه های هیبریدی

اگر می خواهید در خیابان عملکرد خوبی داشته باشید اما از پس زمین های آسفالت نشده و ناهموار هم برآیید، این دوچرخه مناسب شماست.

یک دوچرخه هیبرید، مانند دوچرخه کوهستان موقعیت سواری راحت را فراهم می کند و مانند دوچرخه های کورسی، با داشتن قاب سبک، سرعت بالا را ایجاد می کند.

موقعیت قرارگیری دوچرخه سوار در دوچرخه های هیبریدی، نسبت به دوچرخه های کورسی ایستاده تر است که ممکن است از نظر آیرودینامیکی کارایی کمتری داشته باشد اما به شما این امکان را می دهد که راحت تر به جلو نگاه کنید که در ترافیک های سنگین شهری بسیار مناسب است.

 

دوچرخه شهری

دوچرخه های شهری برای دوچرخه سواری در مسیرهای کوتاه شهری مناسب است. اکثر دوچرخه های شهری بدون سیستم تعلیق هستند. یکی از ویژگی های جذاب این دوچرخه، سادگی، کاربردی و مقاومت آن است. دوچرخه های شهری برای حرکت در خیابان های پر از گودال مناسب بوده و یک حالت ایستاده به دوچرخه سوار می دهد که می تواند نمای کاملی از ترافیک داشته باشد. نقطه ضعف اصلی این دوچرخه سنگینی آن است. با این که موقعیت سواری راحتی دارد اما کارایی خاصی نداشته و شما نمیتوانید تپه های بزرگ را با آن طی کنید. این دوچرخه همچنین برای مسیرهای طولانی مناسب نیست.

 

 

راهنمای خرید دوچرخه

 

 دوچرخه BMX

این دوچرخه ها بیشتر  برای حرکات نمایشی مناسب است. استفاده از این دوچرخه ها در مسابقات با مانع برای کنترل ضربات و پرش های بلند رایج است.

دوچرخه های توضیح داده شده از رایجترین انواع دوچرخه هستند. بعد از اینکه در مورد نوع مکان دوچرخه سواری خود مطئن شدید و دانستید که چه نوع سبک دوچرخه ای برای شما مناسب است، به سراغ انتخاب سایز مناسب دوچرخه می رویم.

 

 

راهنمای خرید دوچرخه بر اساس سایز آن

هر دوچرخه ای بر اساس اندازه فریم، طوقه و یا چرخ استفاده شده در آن سایز گوناگونی داشته و برای افراد مختلفی قابل استفاده است.

به طور کلی دوچرخه ها دارای سایزهای 12، 14، 16، 18، 20، 24، 26، 27، 28 و 29 هستند که هرکدام برای گروه خاصی از افراد مناسب هستند. برای اطلاع از سایز مناسب دوچرخه برای شما، دانستن مواردی از قبیل فاصله زین تا فرمان، فاصله زین تا رکاب و سایز چرخ اهمیت زیادی دارد. با اطلاع از اندازه های مورد نیاز خود، می توانید اطلاعات را با استفاده از جدول سایزبندی تطبیق داده و سایز دوچرخه مناسب خود را پیدا کنید. دقت داشته باشید که نحوه انتخاب دوچرخه در بزرگسالان و کودکان متفاوت است.

از این رو به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ی نحوه محاسبه سایز دوچرخه کودک  در سایت را مطالعه نمایید.

برای دریافت رایگان مشاوره خرید دوچرخه و اطلاع از سایز دوچرخه مناسب خودتان، با کارشناسان کراس اسپرت در ارتباط باشید.

 

قطعات و قیمت دوچرخه

در هنگام خرید دوچرخه نیازی به تجزیه و تحلیل همه اجزای نصب شده بر روی دوچرخه ندارید. اما برخی از ویژگی ها و اجزا باعث ممتاز شدن و در نتیجه بالا رفتن قیمت دوچرخه می شوند. بنابراین وقتی به دنبال دوچرخه ای متناسب با بودجه خود هستید، عواملی که باعث افزایش قیمت می شوند را در نظر بگیرید.

 

نوع سیستم تعلیق: سیستم تعلیق Full suspension ( وجود کمک فنر در جلو و عقب) درکل هزینه زیادی دارد اما درعوض سواری راحت تری دارد و قادر به حرکت در ناهموارترین مسیرهاست. سیستم تعلیق Hard tails در این سیستم، کمک فنر فقط در قسمت جلو قرار دارد. این سیستم تعلیق هم در ناهمواری ها به خوبی عمل می کند اما هزینه کمتری نسبت به فول ساسپنشن دارد.

 

جنس تنه کربن در مقابل آلومینیوم: تنه دوچرخه با جنس کربن علاوه بر اینکه بسیار سبک است و عملکرد خوبی را به دوچرخه می دهد، فوق العاده گران است. در مقابل دوچرخه های با تنه آلومینیومی را می توان در هر طیف قیمتی یافت. برای آگاهی کامل از انواع تنه دوچرخه مقاله ی معرفی بهترین فریم دوچرخه را مطالعه کنید.

 

کیفیت قطعات: به طبع هر چه کیفیت قطعات به کار رفته در دوچرخه بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می رود. برند شیمانو یکی از برندهای مطرح است که قطعات با کیفیت دوچرخه را در قیمت های مختلف تولید می کند.

 

نوع ترمز: در سال های گذشته استفاده از ترمزهای لقمه ای در دوچرخه ها امری عادی بود و ترمزهای دیسکی در بعضی از دوچرخه ها استفاده می شدند. اما اکنون ترمزهای دیسکی به دلیل کاهش هزینه های تولید آن در بازار تسلط یافتند. هرکدام از ترمزها، ویژگی هایی دارند که با دانستن آن می توانید دوچرخه متناسب با کارکردتان را با قیمت مناسب پیدا کنید. برای آشنایی با انواع ترمز در دوچرخه مطالعه مقاله آشنایی با انواع ترمز دوچرخه به شما کمک می کند.

 

راهنمای خرید دوچرخه بر اساس برند آن

شرکت ها و کمپانی های زیادی در جهان دست به تولید دوچرخه زده اند که بسیاری از آن ها توانسته اند موفقیت های بالایی در این زمینه کسب کنند و فروش محصولات خود را در تمام جهان گسترش دهند.

علاوه بر این تولید کننده های داخلی تولید دوچرخه نیز توانسته اند اعتماد مشتریان خود را در ایران کسب کنند. یکی از این برندها کراس اسپرت است که با تولید دوچرخه های متنوع و متناسب با استاندارد جهانی توانسته است حرفی برای گفتن داشته باشد.

 

همانطور که گفته شد، مارک های دوچرخه در جهان بسیار زیادند به طوری که از شمارش خارج هستند. از این رو کراس اسپرت در مطلبی جداگانه به معرفی بهترین دوچرخه پرداخته است برای اطلاع از آن معرفی بهترین مارک دوچرخه در ایران و جهان را مطالعه نمایید.

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات تم -> سربرگ -> منو -> منو موبایل (دسته ها)
اولین منوی راه اندازی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید

جهت اطلاع از تخفیفات کراس اسپورت تلفن خود را ثبت نمایید.

مشاوره تلفنی