فواید دوچرخه سواری سالمندان و نکات ایمنی مهم آن

فواید دوچرخه سواری سالمندان

با افزایش سن، فعالیت بدن بسیار سخت می شود. هر چه سن بالاتر می رود، ساختار استخوان ها و ماهیچه ها تحلیل یافته و ممکن است دردهایی داشته باشید که شما را از انجام ورزش بازدارد.

دوچرخه سواری برای سالمندان یک موضوع بحث برانگیز است که درمورد آن نظرات مختلفی وجود دارد.

برخی می گویند که دوچرخه سواری برای سالمندان، به عنوان یک ورزش برای تناسب اندام خطرناک بوده و منجر به آسیب دیدن آنها می شود. به نظر شما این ادعا درست است؟

نه کاملا، تصور اینکه افراد مسن در هنگام دوچرخه سواری صدمه می بینند اشتباه است. دوچرخه سواری، یکی از بهترین تمرینات برای کاهش روند پیری بدن است. احتمالا دلایلی که باعث آسیب دیدن آنها می شود، بی تجربگی، عدم توجه در هنگام سوار شدن و یا تکنیک های سواری اشتباه است. حقیقت این است که دوچرخه سواری سالمندان کاملا بی خطر است و حتی فواید بسیاری هم دارد.

در این مطلب 10 مزیت اصلی دوچرخه سواری سالمندان و نحوه ایمن ماندن در هنگام دوچرخه سواری، مورد بررسی قرار گرفته است.

 

مزایای دوچرخه سواری برای سالمندان

دوچرخه وسیله ای است که استفاده از آن علاوه بر جنبه سرگرمی، جنبه ورزشی نیز دارد. افرادی که دوچرخه سواری را به عنوان یک ورزش انجام می دهند، تاثیرات مثبت آن را در بدن خود مشاهده کرده اند. این ورزش برای سالمندان نیز فواید بسیاری دارد. در ادامه به معرفی فواید دوچرخه سواری در افراد بالای 55 سال سن می پردازیم.

 

  1. یک تمرین کم تاثیر و کم استرس

وقتی دوچرخه سواری می کنید، بدن شما با حرکات آرام حرکت می کند و هیچگونه فشار بیهوده ای بر بدن شما وارد نمی شود. بعضی از ورزش ها مانند دویدن، که به سالمندان نیز توصیه می شوند، تاثیرات زیادی دارند و به مرور زمان آسیب های جدی به قسمت های مختلف بدن وارد می کنند. هنگام دویدن، فشار زیادی به زانو و مچ پاها وارد می شود و ممکن است در طولانی مدت به بدن فرد آسیب جدی وارد شود. اما در زمان دوچرخه سواری، با انجام حرکات دایره ای، به سمت جلو حرکت می کنید و به هیچ وجه بدنتان تحت فشار قرار نمیگیرد. بنابراین، شما به راحتی می توانید بدون آسیب رساندن به بدنتان، سال ها دوچرخه سواری کنید.

 

  1. کاهش وزن با دوچرخه سواری

یکی از مشکلات بزرگی که در میان سالمندان وجود دارد، افزایش وزن است. کم تحرکی به مرور زمان وزن این افراد را افزایش داده و مشکلات سلامتی مانند دیابت و بیماری های قلبی را نیز در آنها به وجود می آورد.

دوچرخه سواری یکی از راه های مفید و موثر برای فعال ماندن و کاهش وزن است. با دوچرخه سواری به راحتی کالری می سوزانید. ترکیب دوچرخه سواری با ورزش های کم فشار مانند شنا، روشی عالی برای حفظ تناسب اندام برای افراد در سنین بالا است.

 

  1. مفید برای قلب

سکته مغزی، بیماری قلبی و حملات قلبی، از شایعترین علل مرگ در سالمندان است. دوچرخه سواری ظرفیت قلب را افزایش داده و یک راه عالی برای جلوگیری از این بیماری های مزمن است. بدن شما در هنگام دوچرخه سواری، برای ادامه حرکت به اکسیژن بیشتری نیاز دارد و قلب شما را مجبور می کند که برای اکسیژن رسانی مناسب، به سلول ها فشار بیشتری وارد کند تا بتوانند انرژی مورد نیاز برای ادامه حرکت را آزاد کنند. با دوچرخه سواری مناسب، قلب شما قوی تر شده و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی کاهش می یابد.

 

  1. تقویت حافظه در سالمندان

دوچرخه سواری برای افراد مسن و کسانی که نگران از دست دادن حافظه یا بیماری های مزمن مانند آلزایمر و زوال عقل هستند، بسیار عالی است. هنگامی که دوچرخه سواری می کنید، بدن شما با حداکثر ظرفیت کار می کند و اکسیژن رسانی به مغز با اطمینان انجام می شود. بنابراین، دوچرخه سواری برای افرادی که می خواهند از بیماری های مرتبط با حافظه جلوگیری کنند، مناسب است. همچنین برای افرادی که پس از سکته مغزی یا قلبی بهبود می یابند نیز مفید می باشد.

 

  1. کاهش خطر ابتلا به سرطان

یکی از علل اصلی سرطان، چاقی است. بر اساس نظرسنجی اخیر سازمان بهداشت جهانی، درحال حاضر، چاقی، بیشتر از سیگار به عنوان عامل اصلی سرطان پیشی گرفته است.

در هنگام دوچرخه سواری وزن خود را کاهش می دهید و این به معنی کاهش خطر ابتلا به سرطان است.

 

  1. مناسب برای ورزش با دوستان

تحقیقات ثابت کرده است که سالمندانی که زندگی اجتماعی فعالی دارند، سالم تر، شادتر و عمر طولانی تری دارند. دوچرخه سواری یک راه عالی برای این است که چندبار در هفته با دوستان خود دور هم جمع شوید و کمی تفریح کنید.

 

دوچرخه سواری با دوستان

 

  1. مفید برای زندگی جنسی

با افزایش سن، بدن ما دیگر هورمون هایی را که برای ادامه رابطه جنسی لازم است را تولید نمی کند و از این رو فعالیت جنسی ما کمتر می شود. دوچرخه سواری برای سالمندان می تواند به فعال ماندن آنها در زمینه جنسی، کمک کند. به گفته کارشناسان، مردان مسنی که دوچرخه سواری می کنند حدود 25 درصد بیشتر از مردان دیگر رابطه جنسی دارند. همچنین دوچرخه سواری در زنان مسن نیز می تواند در به تعویق انداختن یائسگی تا 5 سال کمک کند.

 

  1. رشد قدرت بدن

یکی از مشکلات رایجی که سالمندان با آن روبرو هستند، از دست دادن ماهیچه است که منجر به از دست دادن قدرت عضلانی می شود. سلامت ماهیچه ها به طور مستقیم تحت تاثیر سلامت میتوکندری است که سلامت آن نیز تحت تاثیر مستقیم ورزش منظم مانند دوچرخه سواری است. هرچه بیشتر دوچرخه سواری کنید، میتوکندری سالم تر، سلول های سالم و ماهیچه های قوی خواهید داشت.

 

  1. افزایش طول عمر افراد

این عامل نیز باز به میتوکندری برمی گردد. مرگ زمانی رخ می دهد که اسیب های میتوکندری در سلول ها آنقدر زیاد باشد که دیگر نتوانند زندگی خود را حفظ کنند. این اتفاق می تواند در نتیجه بیماری یا کهولت سن رخ دهد. با افزایش سن، اجزای مختلف سلولی در میتوکندری از بین می رود و تولید اجزای جدید متوقف می شود..

دوچرخه سواری برای سالمندان، به سالم ماندن میتوکندری و افزایش طول عمر آنان منجر می شود.

  1. ایجاد سرگرمی با دوچرخه سواری

کسالت یک شکایت رایج در میان سالمندان است. آنها اغلب احساس می کنند که جهان بدون آنها در حال حرکت است. بهترین راه بیرون آمدن از این حس، دوچرخه سواری و فالیت در کاری است.

 

 نکات ایمنی برای دوچرخه سواری سالمندان

با افزایش سن ممکن است تحرک شما تا حدودی محدود شود. شرایط پزشکی مانند: آرتریت می تواند توانایی شما را برای انجام ورزش ها و فعالیت هایی که قبلا انجام می دادید، مختل کند. از این رو، در ادامه نکاتی را که لازم است برای محافظت از خود در حین دوچرخه سواری بدانید، بازگو می کنیم.

 

  • اطمینان از آمادگی برای دوچرخه سواری

شما ممکن است برای یک سواری خوب، اقدام به خرید دوچرخه با کیفیت، همراه با تجهیزات ایمنی عالی نمایید. اما اگر وقت کافی برای آماده شدن برای دوچرخه سواری نگذارید، به احتمال زیاد تصادف می کنید. حتما قبل از دوچرخه سواری، از آماده بودن دوچرخه مطمئن شوید و ترمزها، دنده ها و زنجیر را چک کنید.

 

  • قبل از حرکت مسیر خود را بررسی کنید

بهتر است قبل از دوچرخه سواری، مسیر رفت و آمد خود را بررسی کنید. اگر در مسیر ماشین های زیادی وجود دارد، انتخاب مسیر خلوت تر هرچند طولانی، عاقلانه تر است.

 

  • به خاطر داشته باشید که سنتان بالا رفته

به طور حتم شما زمانی که یک دوچرخه سوار حرفه ای بودید، می توانستید به راحتی از موانعی که به طور ناگهانی مقابلتان ظاهر می شد، عبور کنید. اما اکنون اینطور نیست. هرچند که ممکن است ذهن و بدنتان هردو سریع باشند اما به یاد داشته باشید که مانند گذشته جوان نیستید و زمان عکس العملتان تا حدودی کند شده است.

سعی کنید هنگام سواری با سرعتی بروید که در هنگام ظهور موانع در مقابلتان، به راحتی بتوانید مانع انحراف خود شوید.

 

  • تجهیزات ایمنی را همراه داشته باشید

مهمترین وسیله در دوچرخه سواری، کلاه ایمنی است. به هیچ وجه بدون کلاه سوار دوچرخه نشوید. پدهای زانو و آرنج نیز برای کاهش آسیب بدن در صورت زمین خوردن، مهم هستند. اگر در تاریکی دوچرخه سواری می کنید، باید دوچرخه خود را به نوارهای شب رنگ مجهز کنید و خودتان نیز یک کت شب رنگ به تن داشته باشید.

دوچرخه سواری سالمندان

 

  • به خودتان فشار نیاورید

ممکن است هنگام دوچرخه سواری با افراد جوان، وسوسه شوید که سرعتتان را بیشتر کنید تا با آن ها هماهنگ شوید. این کار ممکن است برای روحیه شما خوب باشد اما مطمئنا برای سلامتی تان ضرر دارد. با سرعتی حرکت کنید که بتوانید خودتان و دوچرخه را کنترل کنید. به خصوص در جاده های شلوغ که احتمال تصادف بالا است.

 

  • هرگز با هدفون دوچرخه سواری نکنید

این روزها استفاده از هدفون در همه حالت بسیار مد شده است. درحالی که این کار منجر به بروز تصادفاتی می شود که اگر دوچرخه سوار به محیط اطراف خود آگاه بود، هرگز چنین نمی شد. گوش دادن به پتادکست یا اخبار در هنگام دوچرخه سواری کار عاقلانه ای نیست چه پیر باشید چه جوان. شما نمی توانید در هنگام گوش دادن به چیزی، از محیط اطراف خود آگاه شوید و تمام حواستان پرت چیزی می شود که گوش می دهید.

 

  • محتاط باشید

همه دوچرخه سواران باید قوانین جاده را بدانند و رعایت کنند. با این حال، اگر بینایی شما با افزایش سن کاهش یافته، بهتر است اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهید. به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کرده و درصورت نیاز به تقویت بینایی، از عینک استفاده کنید. سواری در مسیرهای دوچرخه سواری که از جاده جدا شده اند، می تواند به شما در ایمن ماندن کمک کند. همچنین انتخاب مناطق آسفالته به جای مسیرهای خاکی نیز می تواند یک سواری خوب و روان را برایتان به ارمغان بیاورد.

دوچرخه سواری در روز از سواری در شب ایمن تر است. حتی اگر چراغ یا نوارهای شب رنگ داشته باشید.

 

  • به بدنتان سوخت برسانید

حتی اگر در جوانی قادر بودید با شکم خالی ورزش کنید، اکنون بدن شما نسبت به گذشته تحلیل رفته است. اگر قبل از دوچرخه سواری تغذیه نکنید، ممکن است احساس سرگیجه کنید. قبل از دوچرخه سواری حتما کربوهیدرات مصرف کنید. در صورت نیاز میان وعده هایی همراه خود داشته باشید. داشتن یک رژیم متعادل می تواند عملکرد دوچرخه سواری شما را با افزایش سن، بهبود دهد.

همیشه یک بطری آب با خود داشته باشید. هیدراته ماندن بسیار مهم است. این مسئله به خصوص در زمان دوچرخه سواری در تابستان، اهمیت بالایی دارد.

 

  • استراحت کافی داشته باشید

وقتی استراحت کافی داشته باشید، بدن شما عملکرد بهتری خواهد داشت. از این رو دقت کنید که به اندازه کافی خواب با کیفیت داشته باشید. خستگی می تواند بر عملکرد جسمی و روحی شما تاثیر بگذارد و احتمال قرار گرفتن در موقعیت تصادف و آسیب دیدن را بیشتر کند.

 

به طور کلی دوچرخه سواری برای سالمندان کاملا بی خطر است و حتی مزایای زیادی برای سلامتی دارد. اکثر آسیب هایی که به دوچرخه سواران وارد می شود، به دلیل عدم توجهی به نکات ایمنی است و این هیچ ارتباطی به افزایش سن ندارد.

درصورتی که دوچرخه مطمئن و ایمن داشته باشید و تمام نکات ایمنی را در هنگام دوچرخه سواری رعایت کنید، هیچ خطر و آسیبی به شما وارد نخواهد شد.

اگر به دنبال خرید دوچرخه برای خود هستید، می توانید با مطالعه راهنمای خرید انواع دوچرخه، دوچرخه مناسب برای خود را پیدا کنید.

همچنین با مراجعه به فروشگاه آنلاین کراس اسپرت، امکان مشاهده دوچرخه با برندهای معتبر مانند مریدا، جاینت و دوچرخه ایرانی کراس، وجود دارد. مشتریان عزیز می توانند تمام محصولات موجود در سایت را دیده و با بررسی قیمت آنها، اقدام به خرید کنید.

اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات تم -> سربرگ -> منو -> منو موبایل (دسته ها)
سبد خرید