مقایسه دویدن و دوچرخه سواری | کدام بهتر است؟

مقایسه دویدن و دوچرخه سواری

دویدن و دوچرخه سواری، از محبوب ترین و متداول ترین ورزش های هوازی در جهان هستند که هر فردی شانس انجام حداقل یکی از آن ها را در زندگی داشته است.

باوجود شباهت زیادی که بین این دو ورزش وجود دارد، این سوال برای بسیاری از علاقه مندان به ورزش های هوازی به وجود می آید که آیا دویدن بهتر است یا دوچرخه سواری؟

برای پاسخ  درست به این سوال، بهتر است مزایا و معایب هرکدام از ورزش ها را بازگو کرده و براساس آن تصمیم بگیریم که کدام ورزش بهتر و مناسب تر است.

درصورتی که جواب سوال را دانسته و به دنبال خرید دوچرخه متناسب با نیاز خود هستید، می توانید به راهنمای خرید انواع دوچرخه مراجعه نمایید.

 

مزایا و معایب دویدن و دوچرخه سواری

دویدن و دوچرخه سواری، از سرگرمی ها و ورزش های کلاسیکی هستند که مردم در سراسر جهان از آن لذت می برند. هردو از ورزش های هوازی هستند که می توان آنها را در هر نوع فضای بازی انجام داد.

 

  • سلامت قلب و عروق

دویدن و دوچرخه سواری به یک اندازه بر روی سلامت قلب و عروق تاثیر می گذارند.

به طورکلی ورزش های هوازی قلب را تقویت کرده تا بتواند اکسیژن بیشتری را به بدن پمپاژ کند که همین عامل به معنی سالم بودن قلب است. انجام متناوب این دو ورزش موجب می شود که قلب شما در اوقاتی که ورزش نمی کنید هم، به خوبی و با کارایی بیشتری پمپاژ کند.

اگر ورزش دوچرخه سواری یا دویدن را با شدت و فشار بالا انجام می دهید، باید به این نکته توجه کنید که فقط 60 دقیقه در روز این دو ورزش را انجام دهید. زیرا، با توجه به مطالعات متعدد صورت گرفته، انجام دویدن یا دوچرخه سواری با شدت بالا، بیش از 5 ساعت در هفته یا 60 دقیقه در روز می تواند تاثیرات منفی بر روی قلب داشته باشد.

 

  • کالری سوزی

میزان سوخت کالری در هر کدام از تمرینات، به مدت زمان و شدت انجام آن بستگی دارد. اما اگر بخواهیم یکی از ورزش ها را به عنوان بیشترین کالری سوز معرفی کنیم آن دویدن است.

در هنگام دویدن، بسیاری از عضلات درگیر شده و همین عاملی برای کالری سوزی است اما باید این را هم درنظر بگیرید که دویدن یک ورزش با ضربه زیاد است که فشار زیادی بر مفاصل وارد کرده و خطر آسیب دیدگی در آن زیاد است.

در دوچرخه سواری، کالری سوزی به صورت ملایم تری انجام شده و همین عاملی است برای انجام سریعتر و مدت زمان بیشتر دوچرخه سواری.

همچنین دوچرخه سواری یا دویدن در سربالایی، کالری سوزی بیشتری نسبت به انجام آن در سطح زمین صاف دارد.

به طور کلی عواملی مانند سن، وزن، جنسیت، سرعت، نوع زمین و نحوه دویدن یا پدال زدن، بر میزان کالری سوزی تاثیر می گذارند. برای مثال، اگر فردی با وزن 70 کیلوگرم، به مدت 60 دقیقه بدود یا رکاب بزند، میزان سوخت کالری او در هر ورزش چیزی شبیه به این خواهد بود:

 

 

دویدن

  • 16-19 کیلومتر دوچرخه سواری سبک در ساعت، 422 کیلوکالری می سوزاند.
  • دویدن سبک با سرعت 8 کیلومتر در ساعت، 563 کیلوکالری می سوزاند.
  • 19-21 کیلومتر دوچرخه سواری متوسط در ساعت، 563 کیلوکالری می سوزاند.
  • دویدن متوسط با سرعت 10.8 کیلومتر در ساعت، 774 کیلوکالری می سوزاند.
  • 26-31 کیلومتر دوچرخه سواری شدید در ساعت، 844 کیلوکالری می سوزاند.
  • دویدن شدید با سرعت 17.5 کیلومتر در ساعت، 1267 کیلوکالری می سوزاند.

 

 

واضح است که زمانی که شدت انجام دو ورزش برابر باشد، میزان کالری سوزی دویدن بیشتر است. اما باید توجه داشته باشید که ممکن است تمرین دویدن بین 30 تا 90 دقیقه طول بکشد درحالی که جلسات تمرین دوچرخه سواری معمولا بین 2 تا 4 ساعت است. به عبارت دیگر، میزان کالری سوزی دویدن تا زمانی که شرایط یکسان باشد، بیشتر از دوچرخه سواری است اما درصورتی که زمان دوچرخه سواری بیشتر شود، کالری سوزی نیز بیشتر می شود. از این رو، زمان، مشخص کننده میزان کالری سوزی در این دو ورزش است.

 

  • عضله سازی

دوچرخه سواری به ساخت ماهیچه های نیمه پایینی بدن کمک زیادی می کند درحالی که دویدن موجب تقویت عضلات شده و  بر حجم آن ها تاثیری ندارد.

رکاب زنی یک نوع تمرین مقاومتی است که عضلات پا را شکل می دهد. در این ورزش، عضلات بالایی هم درگیر می شوند اما نه به اندازه نیم تنه پایینی.

در هنگام دویدن، عضلات بدن به صورت همزمان درگیر می شوند و چون قسمت خاصی از بدن تحت فشار قرار نمی گیرد، حجم زیادی را ایجاد نمی کند اما به قوی شدن عضلات در اثر برخورد پا به زمین کمک می کند.

 

  • تقویت عضلات

تقریبا، عضلات درگیر در هنگام دویدن و دوچرخه سواری یکسان هستند. این عضلات عمدتا در پایین تنه بوده و شامل: عضلات چهار سر ران، همسترینگ، ساق پا و باسن می شوند.

با این حال، دویدن ورزش خوبی برای تقویت عضلات است. زیرا در هنگام دویدن، کل بدن فعالیت کرده و کالری بیشتری می سوزاند. اگر می خواهید نتیجه بهتری از این ورزش بگیرید، بهتر است در تمرینات خود مقداری تمرین با وزنه اضافه کرده و رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

بر اساس یکی از مطالعات معتبر، 4 تا 5 ساعت تمرین در طول هفته، می تواند به تقویت عضلات بزرگسالان و افراد پیر موثر باشد. از نکاتی که در تقویت عضلات باید به آن توجه داشت، ورزش طولانی مدت بدون خسته شدن عضلات است.

آهسته دویدن با انجام حرکات کششی طولانی، می تواند به شما در داشتن ظاهر مناسب کمک بالایی کند.

 

  • کاهش وزن

برای کاهش وزن در ابتدا میزان متعادل کالری که باید در بدنتان باشد را پیدا کنید، سپس بر اساس آن به کالری سوزی توسط ورزش بپردازید.

احتمال کاهش وزن سریعتر توسط ورزش دویدن بیشتر است اما اگر دوچرخه سواری را به مدت طولانی انجام دهید، سوخت کالری میسر شده و شاید بیشتر از دویدن کالری بسوزانید.

نحوه انجام دوچرخه سواری یا دویدن و تغذیه سالم، عواملی هستند که در کاهش وزن با این دو ورزش موثر هستند. با اینکه کالری سوزی در دویدن بیشتر است اما دوچرخه سواری تاثیر ملایم تری بر روی مفاصل شما گذاشته و شما می توانید مدت زمان بیشتری ورزش کنید، درنتیجه کالری بیشتری نیز می سوزانید.

 

 

  • آسیب دیدگی

    دوچرخه سواری

میزان آسیب دیدگی در ورزش دویدن بیشتر از دوچرخه سواری است حتی اگر خیلی شدید رکاب بزنید. با تحقیقاتی که بر روی دوچرخه سواران و دوندگانی که 2 ساعت در روز، و 3 روز در هفته ورزش می کردند،  مشخص شد که، دوندگانی که مسافت زیادی را می دوند، سطح التهاب و آسیب عضلانی بیشتری متحمل می شوند.

یکی از اساتید بهداشت در دانشگاه ایالتی آپالاچیان و مدیر آزمایشگاه عملکرد انسانی در پردیس تحقیقاتی کارولینای شمالی. می گوید: دویدن فقط می تواند به عضله سازی کمک کند و برای سیستم ایمنی دشوار است که آسیب های حین دویدن را کنترل کند.

 

 

 

  • مسافت

شما می توانید در دوچرخه سواری به مدت طولانی، مسافت زیادی را طی کرده و مکان های بسیاری را مشاهده کنید در حالی که در هنگام دویدن، مسافت کمتری را می توانید بدوید. همچنین در هنگام دوچرخه سواری می توانید لوازم مورد نیاز را با آن حمل کنید.

 

  • هزینه دویدن و دوچرخه سواری

به طور قطع برای انجام ورزش دوچرخه سواری، به خرید دوچرخه مناسب برای محیط مورد استفاده نیاز دارید. همچنین خرید یک کلاه ایمنی باکیفیت برای امنیت در ورزش نیز از ضروریات است. شاید شما بخواهید لباس مخصوص دوچرخه سواری را نیز تهیه کنید که هزینه بیشتری را به بار می آورد.

با این حال، داشتن کفش استاندارد مخصوص برای ورزش دویدن نیز الزامی است و این می تواند بسیار گران باشد درحالی که در دوچرخه سواری، داشتن کفش مخصوص لزومی ندارد. همچنین پوشیدن لباس مخصوص دویدن می تواند از تعریق جلوگیری کند که داشتن آن برای افرادی که می خواهند در مسافت های طولانی بدوند، ضروری است.

 

دویدن یا دوچرخه سواری؟

با توجه به موارد بالا، می توان گفت که نه دوچرخه سواری بهتر از دویدن است، و نه دویدن بهتر از دوچرخه سواری. شما باید براساس اهداف و نیاز خود یکی از این دو را انتخاب کنید و یا می توانید هر دو را انجام داده و از مزایای هر دو ورزش بهره مند شوید.

اما به طور کلی تاثیر دوچرخه سواری بر بدن ملایم تر است اما می تواند کمر درد را افزایش دهد. میزان آسیب در دویدن بیشتر از دوچرخه سواری است، اما اگر نمی توانید تعادل خود را بر روی دوچرخه حفظ کنید، دویدن امن ترین برای شماست.

درصورتی که به دنبال کاهش وزن و تناسب اندام هستید، با داشتن یک مربی شخصی می توانید یک برنامه تمرینی متناسب با نیازهای بدنتان داشته باشید.

 

با این حال اگر دوچرخه سواری را به عنوان ورزش انتخاب کردید و به فکر خرید یک دوچرخه مناسب با نیازهایتان هستید، می توانید با مراجعه به وب سایت کراس اسپرت، انواع دوچرخه در سبک های مختلف از قبیل دوچرخه کوهستان، شهری و … را مشاهده کرده و با بررسی قیمت آن ها متناسب با بودجه خود، اقدام به خرید نمایید.

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات تم -> سربرگ -> منو -> منو موبایل (دسته ها)
اولین منوی راه اندازی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید

جهت اطلاع از تخفیفات کراس اسپورت تلفن خود را ثبت نمایید.

مشاوره تلفنی